Dødsbo

Dødsbo 

I familievirksomheder kan processen med dødsbobehandling være særlig kompleks og følelsesladet. Det handler nemlig ikke kun om økonomiske værdier, men også om videreførelse af en virksomhed, der ofte har stor personlig og familiær betydning. Arven og ansvaret kan føles større for de efterladte.  Helt konkret involverer dødsbobehandling – også kendt som skifte af dødsbo –forvaltning og fordeling af en afdød persons aktiver og gæld. Der skal blandt andet træffes beslutninger om boets behandlingsform, som kræver indsigt og grundig rådgivning. I Family Business har vi et stærkt privatretsteam med specialister inden for dødsbobehandling, som står klar til at hjælpe dig og familien trygt og optimalt igennem den komplicerede processen.

Udfordringer i dødsbobehandlingen for familieejede virksomheder  

Familievirksomheden repræsenterer ofte en stor del af den afdødes samlede aktiver. Det er afgørende at værdisætte virksomheden korrekt for at sikre en retfærdig fordeling af arven. Det kan indebære en uafhængig vurdering af virksomhedens værdi – herunder aktiver, gæld, fremtidigt indtjeningspotentiale og immaterielle værdier såsom virksomhedens brand og kundeloyalitet. Vi står klar med specialister med ekspertise i at værdiansætte virksomheder. 

Familievirksomheden repræsenterer ofte en stor del af den afdødes samlede aktiver. Det er afgørende at værdisætte virksomheden korrekt for at sikre en retfærdig fordeling af arven. Det kan indebære en uafhængig vurdering af virksomhedens værdi – herunder aktiver, gæld, fremtidigt indtjeningspotentiale og immaterielle værdier såsom virksomhedens brand og kundeloyalitet. Vi står klar med specialister med ekspertise i at værdiansætte virksomheder. 

 

Overdragelse af ledelsen er en kritisk faktor. En vellykket overgang kræver god planlægning og ofte mange års forberedelse, hvor den fremtidige leder får nødvendig oplæring og erfaring.  

Boafgift og dødsboskatten kan udgøre en betydelig økonomisk belastning for familievirksomheder. Planlægning og brug af forskellige juridiske og finansielle værktøjer kan hjælpe med at minimere skatte- og dermed likviditetsbelastningen. 

Dødsfald kan fremkalde uenigheder og konflikter i familien. For at undgå at disse konflikter påvirker virksomhedens drift, er det vigtigt at have klare, skriftlige aftaler og procedurer på plads. Professionel rådgivning kan også spille en vigtig rolle i at løse tvister og finde acceptable løsninger for alle involverede parter.  

Rådgivning til alle livets faser

Når du tager del i en familiejet virksomhed, vil du livet igennem opleve forskellige faser, som på hver deres måde kan påvirke dig og din rolle i familien og i forretningen. 

Vi tilpasser vores ydelser til og guider dig bedst igennem disse livsfaser. Altid med øje for både familien og forretningen. Herunder har vi listet nogle af de livsfaser, som du og din familie skal have særlig opmærksomhed.

Kontaktpersoner

Kontakt os eller din lokale revisor for at høre mere