ESG as a service

Vi kan hjælpe dig 

Din virksomheds ESG og bæredygtighedsprofil vil kun få større og større betydning for virksomhedens kunder, samarbejdspartnere, investorer, konkurrenceevne og omdømme i al almindelighed. Der er derfor mange gode grunde til at øge fokus på virksomheders bæredygtighed og på, hvordan din virksomhed kan skabe en bæredygtig forretning.

Med ESG-as-a-service modellen tilbyder vi, at hjælpe jer med løbende service på en række opgaver og ydelser indenfor ESG, således at I er sikret fast rådgivning og support, uanset om I befinder jer i starten af jeres bæredygtighedsrejse, forbereder jer til ESG-rapportering, eller hvis I allerede er i gang med at udvikle en ambitiøs strategi på området.

Nedenfor er nævnt en række eksempler på konkrete ydelser, som alle er kendetegnet ved løbende rådgivning og support.


Vores ydelser

Hos BDO kan vi hjælpe dig inden for områder som:
Løbende support og kvalificering af rapportering

Løbende support og kvalificering af rapportering

Om der er tale om CSRD rapportering, ESG rapportering, Klimaregnskaber eller årlige opfølgning fra kunder, så kræver det, at der løbende bliver fulgt op på data og politikker. Denne opgave kan være udfordret af ressourcer, kompetenceudvikling og ikke mindst medarbejderudskiftning. Med vores hjælp til løbende support og kvalificering af rapportering, sikrer du en ensartet opfølgning som lever op til lovgivningen. Vi kan bl.a. hjælpe med at gennemgå jeres politikker og processer med henblik på korrekt rapportering i ledelsesberetningen i årsrapporten og/eller rapportering i en bæredygtighedsrapport. Vi sikrer sammenhæng mellem ønsker, realiserede mål og korrekt rapportering.
Procesoptimering og automatisering

Procesoptimering og automatisering

Det øgede fokus og krav til bæredygtighedsrapporteringen medfører en række administrative opgaver. Vi hjælper med at skabe overblik over de faste og nuværende arbejdsgange og -processer, med henblik på at optimerer dem, således at I ikke spilder værdifuld tid og ressourcer på uhensigtsmæssige administrative processer.

ESG ledelse og controlling  - Interim

En interim ESG-controlling-ydelse indebærer, at en virksomhed midlertidigt hyrer en ekstern specialist til at varetage opgaver relateret til ”ESG-overvågning og rapportering”. Formålet er at sikre, at virksomheden overholder ESG-standarder og samtidig forbedrer sine bæredygtighedspræstationer.

Korte karakteristika ved en interim ESG-controlling-ydelse:

  •  Tidsbegrænset ansættelse: En interim ESG-controller arbejder typisk i en midlertidig periode, f.eks. ved implementering af ESG-initiativer eller i forbindelse med årsrapportering.
  • Overvågning af ESG-data: Indsamling, analyse og rapportering af data relateret til miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige faktorer, såsom CO2-udledning, arbejdsmiljø og etisk ledelse.
  • Compliance og rapportering: Sikring af, at virksomheden overholder gældende lovgivning og internationale ESG-standarder mv. og udarbejdelse af ESG-rapporter til interessenter.
  • Optimering af processer: Identificering af forbedringsområder i virksomhedens ESG-præstationer og implementering af tiltag, der fremmer bæredygtighed og ansvarlig ledelse.

Denne ydelse giver virksomheder en fleksibel og specialiseret løsning til hurtigt at opfylde ESG-krav.

Whistleblower

Whistleblower

G'et (Governance) i ESG omfatter bl.a. forretningsetik, risikostyring og overholdelse af love og reguleringer - og herunder ligger også whistleblowerordning, som er et krav for virksomheder med + 50 ansatte, men som med fordel også kan etableres af mindre virksomheder. Whistleblowerordning giver mulighed for at jeres interne og eksterne interessenter (kunder, medarbejdere, leverandører mv) anonymt kan rette bekymring angående mistanke om ulovlige, korrupte eller uetiske forhold relateret til jeres virksomhed. Det giver virksomheder en værdifuld afdækning af nuværende og potentielle risici og samtidig muligheden for at reagere på disse risici i tide. Vi tilbyder vi en konkurrencedygtig whistleblower-løsning, både til private og offentlige organisationer. Vores løsning styrker jeres risikoafdækning, og vi sikrer procedurer, oplæring og kommunikation omkring jeres whistleblowerordning.
Bestil whistleblowerordning her
Procesoptimering og automatisering

Sociale klausuler og kontroller

Der er fortsat udfordringer med at sikre medarbejdere på byggepladser og i servicesektoren mod social dumping samt sikre ordentlige virksomheder mod unfair konkurrencevilkår. Vi tilbyder en metodisk tilrettelagt kontrol af løn- og ansættelsesvilkår på servicekontrakter og i bygge- og anlægskontrakter. Vores indsatsteam har de seneste 10 år fungeret som en uafhængig part i at hindre social dumping gennem kontrol af arbejdsklausuler og sociale klausuler.

Bestyrelses support og uddannelse

Vi kan spille en afgørende rolle i at støtte og uddanne bestyrelsen i en virksomhed i forhold til Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) og Environmental, Social, and Governance (ESG). Her er en beskrivelse af, hvordan vi kan hjælpe:

1. Uddannelse og træning af bestyrelsen

  • Kendskab til CSRD og ESG-krav: BDO kan tilbyde skræddersyede træningssessioner, der sikrer, at bestyrelsen forstår de seneste reguleringer under CSRD samt ESG-principperne. Dette inkluderer forståelse af rapporteringskrav, mål og målepunkter.
  • Best Practices og Trends: Gennem workshops og seminarer kan vi informere bestyrelsen om bedste praksis inden for ESG-rapportering, samt de nyeste trends og forventninger fra investorer, kunder og regulatorer.
  • Risiko- og muligheder: Uddannelse i, hvordan ESG-risici og -muligheder kan identificeres, vurderes og integreres i virksomhedens overordnede strategi.

2. Support i udvikling og implementering af ESG-strategi

  • Strategisk rådgivning: Vi kan assistere bestyrelsen med at udvikle og finpudse en ESG-strategi, der stemmer overens med virksomhedens mål og værdier. Dette inkluderer fastsættelse af klare ESG-mål og KPI'er.
  • Integrering af ESG i virksomhedens governance: Vi kan hjælpe med at integrere ESG i virksomhedens governance-strukturer og sikre, at der er passende tilsyn og kontrolmekanismer på plads.

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? 

Jeg ønsker at blive kontaktet af BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab, CVR-nr. 20222670 via e-mail og/eller telefon, og jeg er bekendt med, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med følgende privatlivspolitik (https://www.bdo.dk/da-dk/privatlivspolitik-databehandling), herunder videregivelse med henblik på at målrette vores markedsføring. Du bliver kun kontaktet én gang med henblik på bedst muligt at besvare din henvendelse.

Kontakt os allerede i dag

Steen Søgaard Rasmussen, BDO

Steen Søgaard Rasmussen

Director, State Authorised Public Accountant
personView bio

Undgå at gå glip af vigtige nyheder, og tilmeld dig et af vores mange nyhedsbreve