Lars Bodín Jacobsen
Den årlige julegave, kaffe og frugt på arbejdspladsen, firmabil og sundhedsforsikring. Alle er eksempler på personalegoder og dermed forskellige fordele, som en arbejdsgiver kan tilbyde sine medarbejdere.
Personalegoder er en række ikke-kontante goder, som flere arbejdsgivere vælger at give deres medarbejdere udover deres egentlige løn. Virksomheder kan enten bruge goderne som en del af den samlede lønpakke eller som et ekstra gode oveni medarbejderes almindelige løn.
Men når det gælder goder til sit personale, skal man som arbejdsgiver være opmærksom på alt det skattemæssige. Og lige på dét område kan det være en smule kompliceret. Der er nemlig specifikke skatteregler for hvert enkelt personalegode, som blandt andet afgør, om medarbejderne er skattepligtige og/eller om arbejdsgiveren får en indberetningspligt.
Det kan være svært at holde styr på de forskellige regler for personalegoder. Vi kan hjælpe dig med at få et overblik over reglerne og indberetningen til Skattestyrelsen.