Tilmeld dig Toldstyrelsens nye eksportsystem inden d. 1. maj – og undgå at miste din eksportomsætnin

Fra den 1. maj skal du benytte Toldstyrelsens nye eksportsystem (DMS Eksport) for at eksportere dine varer. Hvis ikke tilmeldingen til det nye eksportsystem sker i tide, betyder det i første omgang, at din virksomhed risikerer ikke at kunne eksportere sine varer som planlagt.

Du bør være opmærksom på, at der fra EU er kommet skærpede krav til mængden af information der skal angives på eksportangivelser, og det risikerer derfor at blive et mere tidskrævende arbejde end hidtil.

 

BDO anbefaler

Overgangen til Toldstyrelsens nye eksportsystem kan virke som en uoverskuelig og problematisk proces. BDO anbefaler følgende tiltag for at undgå problemer og gøre overgangen gnidningsfri:

 

  1. Start processen hurtigst muligt, for at kunne fortsætte med at eksportere varer som normalt efter d. 1. maj.
  2. Ansøg om adgang til at bruge både test- og produktionsmiljø i det nye eksportsystem.
  3. Start med at bruge testmiljøet i eksportsystemet for at teste funktionerne i systemet, inden din virksomhed begynder at bruge DMS Eksport.
  4. Vær opmærksom på, at der skal søges enkeltvis adgang til hvert SE-nummer, hvis din virksomhed i forvejen benytter flere SE-numre.
  5. Sørg for at din virksomheds MitID-administrator er opmærksom på, at det er ham/hende der skal give adgang til de forskellige roller i det nye eksportsystem.

 

Hvis du har brug for rådgivning i forbindelse med din overgang og opstart i det nye eksportsystem, står vi hos BDO klar til at assistere dig, så din proces bliver så let som mulig.