Ny praksis udfordrer gebyrberegning på affaldsområdet - Moms som en omkostning
Ny praksis udfordrer gebyrberegning på affaldsområdet - Moms som en omkostning
Moms i forbindelse med gebyrberegningen på affaldsområdet har hidtil været neutral. Det havde den betydning, at budgetplanlægningen og gebyrberegningen for affaldsområdet var en anelse mere lige til, idet landets kommuner med rette kunne forvente, at de momsudgifter man afholdte på området, var fradragsberettiget.
En praksisændring, som har været længe undervejs, gør nu at landets kommuner må ændre mindset forud for budgetplanlægningen for 2025.
Som en direkte konsekvens af ændringen fra Skattestyrelsen, skal man fremadrettet huske at tage højde for de steder, hvor momsen ikke længere er neutral.
Det forhold sammenholdt med, at der ikke må ske krydssubsidiering mellem affaldsområderne, gør, at kommunerne ved gebyrberegningen aktivt skal forholde sig til hvordan momsen skal påvirke de enkelte affaldsgebyrer individuelt set.
For de leverancer af renovationsydelser, der leveres i egenskab af myndighed, bliver momsen af udgifterne enten helt eller delvist til en omkostning, der skal tages højde for i forbindelse med beregningen af gebyrerne.
For de andre leverancer, som stadig sker i egenskab af afgiftspligtig person, vil momsen således stadig være neutral.
Det spørgsmål, som landets kommuner derfor skal stille sig selv, er, hvor stor en del af momsen bliver til en omkostning, og hvordan sikrer vi egentlig, at der ikke sker krydssubsidiering, således momsen stadig er neutral i forhold til momspligtige leverancer og samtidig bliver indregnet som en omkostning på de leverancer, der er momsfrie.
Gøres det ikke korrekt, kan det i værste fald føre til, at der ubevidst oparbejdes et betydeligt underskud på de forskellige affaldsområder.
Det er ikke kun leverancer overfor private og boligforeninger, hvor momsen fremadrettet bliver en omkostning.
Som en afledt konsekvens, er leverancer af affaldsydelser mellem kommunale institutioner indenfor samme kommune, ikke længere er omfattet af momsloven.
Med den nye praksis på affaldsområdet i hånden, vil det være en god anledning til at få gennemgået sine overordnede metoder til beregningen af gebyrer for renovation, således de lever op til kravene, både i forhold til krydssubsidiering og momslovgivningen.
I BDO assisterer vi gerne med en model for beregning af gebyrer, ligesom vi står klar som nyttig samarbejdspartner på de udfordringer i måtte støde på i forbindelse med overgangen til den nye praksis.
En praksisændring, som har været længe undervejs, gør nu at landets kommuner må ændre mindset forud for budgetplanlægningen for 2025.
Praksisændring fra Skattestyrelsen: Fra 1. januar 2025 er det ikke længere tilladt for landets kommuner at lægge moms på affaldsgebyrerne overfor til private og boligforeninger. Visse kommuner har allerede inden 1. januar 2025 indrettet sig efter den nye praksis.
Baggrunden er konkret, at affaldsområdet tidligere blev anset for at være en del af forsyningsområdet både i henhold til Budgetvejledningen og Momsloven. Med ændringen af praksis, som Skattestyrelsen har meldt ud i styresignal SKM2023.515.SKTST, er momsen ikke længere neutral i forhold til taksberegningen.
Baggrunden er konkret, at affaldsområdet tidligere blev anset for at være en del af forsyningsområdet både i henhold til Budgetvejledningen og Momsloven. Med ændringen af praksis, som Skattestyrelsen har meldt ud i styresignal SKM2023.515.SKTST, er momsen ikke længere neutral i forhold til taksberegningen.
Som en direkte konsekvens af ændringen fra Skattestyrelsen, skal man fremadrettet huske at tage højde for de steder, hvor momsen ikke længere er neutral.
Moms som en omkostning
Kommuners levering af ydelser inden for affaldsområdet kan enten ske i kommunens egenskab af afgiftspligtig person eller i egenskab af myndighed.Det forhold sammenholdt med, at der ikke må ske krydssubsidiering mellem affaldsområderne, gør, at kommunerne ved gebyrberegningen aktivt skal forholde sig til hvordan momsen skal påvirke de enkelte affaldsgebyrer individuelt set.
For de leverancer af renovationsydelser, der leveres i egenskab af myndighed, bliver momsen af udgifterne enten helt eller delvist til en omkostning, der skal tages højde for i forbindelse med beregningen af gebyrerne.
For de andre leverancer, som stadig sker i egenskab af afgiftspligtig person, vil momsen således stadig være neutral.
Det spørgsmål, som landets kommuner derfor skal stille sig selv, er, hvor stor en del af momsen bliver til en omkostning, og hvordan sikrer vi egentlig, at der ikke sker krydssubsidiering, således momsen stadig er neutral i forhold til momspligtige leverancer og samtidig bliver indregnet som en omkostning på de leverancer, der er momsfrie.
Gøres det ikke korrekt, kan det i værste fald føre til, at der ubevidst oparbejdes et betydeligt underskud på de forskellige affaldsområder.
Afledte konsekvenser for leverancer til egne kommunale institutioner
Det er ikke kun leverancer overfor private og boligforeninger, hvor momsen fremadrettet bliver en omkostning.Som en afledt konsekvens, er leverancer af affaldsydelser mellem kommunale institutioner indenfor samme kommune, ikke længere er omfattet af momsloven.
Gebyrberegning
Med den nye praksis på affaldsområdet i hånden, vil det være en god anledning til at få gennemgået sine overordnede metoder til beregningen af gebyrer for renovation, således de lever op til kravene, både i forhold til krydssubsidiering og momslovgivningen. I BDO assisterer vi gerne med en model for beregning af gebyrer, ligesom vi står klar som nyttig samarbejdspartner på de udfordringer i måtte støde på i forbindelse med overgangen til den nye praksis.