Rasmus Morten Høybye Duus
Udfordringer og mål for det offentlige sundhedsvæsen i Danmark
Sundhedsprofessionelle aktører inden for det offentlige sundhedsvæsen (”Public Healthcare”) leverer kernevelfærd med stor betydning for menneskers og familiers trivsel og livskvalitet. Sundhedsvæsenet oplever kontinuerligt et stort forventningspres fra omverdenen i forhold til effektivt at skulle levere mange varierende sundhedsydelser af upåklagelig faglig kvalitet døgnet rundt.
Det er de sundhedsprofessionelle aktørers opgave at sikre en stabil og effektiv drift samt korte ventetider i alle egne af landet, på trods af øget efterspørgsel og knaphed på sundhedsmedarbejdere med de rette kompetencer. Selvom det ofte lykkes, må aktørerne konstant arbejde på at effektivisere organisering, arbejdsgange og systemer, så der frigøres kapacitet til flere og nye relevante undersøgelser og behandlingsformer. Det betyder, at udgifterne er svære at styre, og det er en vedvarende udfordring at opretholde et budget i balance.
For at lykkes med opgaven er det afgørende, at de knappe ressourcer anvendes bedst muligt til gavn for borgere og pårørende. Gode patientforløb forudsætter tværsektorielt samarbejde, understøttet af de rette systemer og incitamenter. Det fælles mål er at sikre, at alle får det tilbud, de har behov for sikkert og rettidigt. Ventetid på udredning og behandling indebærer ofte store direkte og indirekte omkostninger for alle involverede parter.