Sidste frist for indberetning af kørselsfradrag for 2021
Sidste frist for indberetning af kørselsfradrag for 2021
Torsdag den 1. maj 2025, kl. 23:59, er som udgangspunkt allersidste chance for at anmode om ændring af skatteansættelsen for 2021, når det gælder glemte fradrag. Skattestyrelsen er bedre stillet, når det gælder ændring af gamle skatteansættelser.
I den sidste måneds tid er der sagt og skrevet meget om årsopgørelsen for 2024, herunder at fristen for at indtaste eller rette beløb i denne udløber den 1. maj 2025.
Det gør den i virkeligheden ikke. Også efter den 1. maj er det muligt at få ændret årsopgørelsen for 2024, hvis noget er glemt. Ændringen sker blot efter et andet regelsæt, idet der i så fald formelt set er tale om genoptagelse af en skatteansættelse. Den eneste forskel mellem at indberette ændringer før og efter skæringsdagen er reelt, at der efter denne skal gives en nærmere forklaring på ændringen i en særlig dialogboks på TastSelv. Det skal der ikke før.
I virkeligheden er det snarere årsopgørelsen for 2021, der burde være i fokus op til den 1. maj 2025. Når det gælder glemte fradrag, smækkes porten nemlig i på denne dato, når det gælder skatteansættelsen for 2021. Herefter er det kun 2022 og fremefter, som kan ændres. Gamle skatteansættelser kan ganske vist altid ændres, men efter skæringsdatoen kun, hvis der foreligger særlige omstændigheder, og det anses så godt som aldrig at være tilfældet, når det gælder glemte fradrag. Vi bærer selv ansvaret, hvis vi kommer for sent.
Der findes af gode grunde ingen opgørelser over omfanget af glemte fradrag, men efter vores vurdering er det ikke ubetydelige beløb. Servicefradrag i form af udgifter til vinduespudsning, rensning af fliser eller hækklipning ligger nok højt på listen over glemte fradrag, men også fradrag for tab på aktier eller anparter i lukkede selskaber glemmes af mange, oplever vi.
Den ulige retsstilling kan nogle gange give helt absurde resultater. I en dom fra 2022 gav Østre Landsret således Skattestyrelsen medhold i, at styrelsen på den ene side kunne forhøje en skatteansættelse med ikke selvangivne aktiegevinster for årene 2004, 2006 og 2007, uden samtidig at godkende fradrag for tab på de selv samme værdipapirer i årene 2005 og 2008. Årene med overskud kunne ændres, fordi den manglende selvangivelse blev anset for groft uagtsomt. Årene med underskud kunne ikke ændres, fordi der ikke forelå særlige omstændigheder.
Det forhold, at Skattestyrelsen kan ændre gamle skatteansættelser med den begrundelse, at der foreligger grov uagtsomhed, betyder ikke, at styrelsen kun kan ændre skatteansættelsen, hvis der samtidig gives en bøde. Faktisk har vi en oplevelse af, at der kun meget sjældent gives bøder. Påstanden om grov uagtsomhed er kun en løftestang til at kunne ændre skatteansættelsen.
Det gør den i virkeligheden ikke. Også efter den 1. maj er det muligt at få ændret årsopgørelsen for 2024, hvis noget er glemt. Ændringen sker blot efter et andet regelsæt, idet der i så fald formelt set er tale om genoptagelse af en skatteansættelse. Den eneste forskel mellem at indberette ændringer før og efter skæringsdagen er reelt, at der efter denne skal gives en nærmere forklaring på ændringen i en særlig dialogboks på TastSelv. Det skal der ikke før.
I virkeligheden er det snarere årsopgørelsen for 2021, der burde være i fokus op til den 1. maj 2025. Når det gælder glemte fradrag, smækkes porten nemlig i på denne dato, når det gælder skatteansættelsen for 2021. Herefter er det kun 2022 og fremefter, som kan ændres. Gamle skatteansættelser kan ganske vist altid ændres, men efter skæringsdatoen kun, hvis der foreligger særlige omstændigheder, og det anses så godt som aldrig at være tilfældet, når det gælder glemte fradrag. Vi bærer selv ansvaret, hvis vi kommer for sent.
Der findes af gode grunde ingen opgørelser over omfanget af glemte fradrag, men efter vores vurdering er det ikke ubetydelige beløb. Servicefradrag i form af udgifter til vinduespudsning, rensning af fliser eller hækklipning ligger nok højt på listen over glemte fradrag, men også fradrag for tab på aktier eller anparter i lukkede selskaber glemmes af mange, oplever vi.
Skattestyrelsen er bedre stillet
Umiddelbart skulle man tro, at forældelsesreglerne er de samme for Skattestyrelsen som for borgerne. Det er de også, men kun på papiret. Når det gælder glemte indkomster, er Skattestyrelsen nemlig ikke bundet af nogen forældelsesfrist, hvis forglemmelsen skyldes grov uagtsomhed, og det anses næsten altid for at være tilfældet.Den ulige retsstilling kan nogle gange give helt absurde resultater. I en dom fra 2022 gav Østre Landsret således Skattestyrelsen medhold i, at styrelsen på den ene side kunne forhøje en skatteansættelse med ikke selvangivne aktiegevinster for årene 2004, 2006 og 2007, uden samtidig at godkende fradrag for tab på de selv samme værdipapirer i årene 2005 og 2008. Årene med overskud kunne ændres, fordi den manglende selvangivelse blev anset for groft uagtsomt. Årene med underskud kunne ikke ændres, fordi der ikke forelå særlige omstændigheder.
Det forhold, at Skattestyrelsen kan ændre gamle skatteansættelser med den begrundelse, at der foreligger grov uagtsomhed, betyder ikke, at styrelsen kun kan ændre skatteansættelsen, hvis der samtidig gives en bøde. Faktisk har vi en oplevelse af, at der kun meget sjældent gives bøder. Påstanden om grov uagtsomhed er kun en løftestang til at kunne ændre skatteansættelsen.