Registrering af brugere af firmabiler: 1.389 firmaer skal på den igen
Registrering af brugere af firmabiler: 1.389 firmaer skal på den igen
Skatteministeriet har nu ændret bekendtgørelsen om registrering af brugere af firmabiler. De mange virksomheder, som nåede at indberette, inden det skete, skal selv kontakte Motorstyrelsen, hvis de ikke ønsker indberetningen gennemført.
Kort før sommerferien udsendte Skatteministeriet en bekendtgørelse, der pålagde alle virksomheder at registrere de medarbejdere, der, som led i deres arbejde, bruger en bestemt firmabil i en sammenhængende periode på mere end 30 dage, i Motorregistret. Noget som især mange chauffører og håndværkere gør, jf. denne artikel, hvor vi orienterede om indberetningspligten.
Bekendtgørelsen gav anledning til megen ståhej. Ikke kun på grund af det administrative besvær for virksomhederne, men også fordi de registrerede brugere hæfter for eventuelle ikke-betalte ejerafgifter mv. Det fik til sidst daværende skatteminister Jeppe Bruus til at trække i håndbremsen og meddele, at bekendtgørelsen ville blive ændret.
Det er nu sket, og i den nye bekendtgørelse er det bestemt, at ansatte kun skal registreres som brugere af en firmabil, hvis de har adgang til at bruge bilen til privat kørsel og derfor beskattes af værdien af fri bil. Det er angiveligt tilfældet for omkring 90.000 lønmodtagere, så der forestår derfor stadig en ikke ubetydelig registreringsopgave for virksomhederne. Er der tale om en leaset firmabil, skal ikke kun den firmabilbeskattede medarbejder, men også arbejdsgiveren brugerregistreres. Ansatte, der kører i en værkstedsbil, mens deres firmabil er på værksted, skal ikke registreres som brugere af værkstedsbilen selvom låneperioden strækker sig over mere end 30 dage.
Normalt skal der betales et gebyr på enten 340 kr. eller 380 kr. pr. registrering. Ved den oprindelige ikrafttræden oplyste Motorstyrelsen imidlertid, at registreringen af brugere kan ske gebyrfrit indtil udgangen af 2024, hvis indberetningen skete ved brug af en særlig anmodningsformular. Fristen og fremgangsmåden for gebyrfri registrering er ikke ændret. De virksomheder, som har afventet den nye bekendtgørelse, har derfor nu kun ca. to måneder tilbage til at få det gjort og til at sikre sig, at de berørte medarbejdere giver fuldmagt til registreringen.
I forhold til disse indberetninger oplyser Motorstyrelsen, at den endnu ikke har foretaget registrering i Motorregistret af de brugere, som virksomhederne har indberettet, men at dette vil ske, hvis virksomhederne ikke selv kontakter Motorstyrelsen og giver besked om, hvorvidt de indberettede brugere fortsat skal registreres. De fleste af de virksomheder, der allerede har foretaget indberetning, skal derfor nok på den igen. Det samme gælder de virksomheder, som selv har registreret brugere i Motorregistret, men som med den ændrede bekendtgørelse ikke længere skal være det.
Bekendtgørelsen gav anledning til megen ståhej. Ikke kun på grund af det administrative besvær for virksomhederne, men også fordi de registrerede brugere hæfter for eventuelle ikke-betalte ejerafgifter mv. Det fik til sidst daværende skatteminister Jeppe Bruus til at trække i håndbremsen og meddele, at bekendtgørelsen ville blive ændret.
Det er nu sket, og i den nye bekendtgørelse er det bestemt, at ansatte kun skal registreres som brugere af en firmabil, hvis de har adgang til at bruge bilen til privat kørsel og derfor beskattes af værdien af fri bil. Det er angiveligt tilfældet for omkring 90.000 lønmodtagere, så der forestår derfor stadig en ikke ubetydelig registreringsopgave for virksomhederne. Er der tale om en leaset firmabil, skal ikke kun den firmabilbeskattede medarbejder, men også arbejdsgiveren brugerregistreres. Ansatte, der kører i en værkstedsbil, mens deres firmabil er på værksted, skal ikke registreres som brugere af værkstedsbilen selvom låneperioden strækker sig over mere end 30 dage.
Normalt skal der betales et gebyr på enten 340 kr. eller 380 kr. pr. registrering. Ved den oprindelige ikrafttræden oplyste Motorstyrelsen imidlertid, at registreringen af brugere kan ske gebyrfrit indtil udgangen af 2024, hvis indberetningen skete ved brug af en særlig anmodningsformular. Fristen og fremgangsmåden for gebyrfri registrering er ikke ændret. De virksomheder, som har afventet den nye bekendtgørelse, har derfor nu kun ca. to måneder tilbage til at få det gjort og til at sikre sig, at de berørte medarbejdere giver fuldmagt til registreringen.
Allerede indsendte registreringsformularer
Vi har hos Motorstyrelsen fået oplyst, at styrelsen siden den 1. juli 2024 har modtaget 1.389 henvendelser gennem den særlige anmodningsformular om gebyrfri ændring af registreringen. Disse formularer er angiveligt indsendt af et tilsvarende antal virksomheder, men omfatter nok mange flere brugere, da de fleste virksomheder formentlig har indberettet for flere biler.I forhold til disse indberetninger oplyser Motorstyrelsen, at den endnu ikke har foretaget registrering i Motorregistret af de brugere, som virksomhederne har indberettet, men at dette vil ske, hvis virksomhederne ikke selv kontakter Motorstyrelsen og giver besked om, hvorvidt de indberettede brugere fortsat skal registreres. De fleste af de virksomheder, der allerede har foretaget indberetning, skal derfor nok på den igen. Det samme gælder de virksomheder, som selv har registreret brugere i Motorregistret, men som med den ændrede bekendtgørelse ikke længere skal være det.