Først efterregninger på udligningsafgift – senere nedsættelse

Udligningsafgift er en særlig afgift, som ejere/brugere af dieselbiler opkræves, fordi afgiften på diesel er lavere end på benzin. Afgiften nedsættes fra næste år, men inden da kan visse ejere af plugin-hybridbiler med dieselmotor se frem til efterregninger.
Motorstyrelsen har ved en fejl ikke opkrævet udligningsafgift for plugin-hybridbiler med dieselmotorer, der er indregistreret i perioden fra den 1. juli 2021 til og med den 24. juni 2024. Ifølge en artikel på finans.dk drejer det sig om ca. 1.900 biler. Alle formentlig personbiler eller små varebiler.

Den omstændighed, at ejerne/brugerne af bilerne ikke er blevet opkrævet afgiften, betyder ikke, at de slipper. Af en nyhed på styrelsens hjemmeside fremgår det, at styrelsen nu gør klar til at udsende efterregninger for hele perioden.

Størrelsen af udligningsafgiften afhænger af, hvor økonomisk bilen er. Jo længere den kører på literen, jo lavere er afgiften, som varierer mellem 160 kr. og 6.530 kr. halvårligt. Alle de berørte plugin-hybridbiler ligger formentlig i den lave ende, hvorfor opkrævningen pr. bil nok højst vil kunne løbe op i små 1.000 kr. for hele perioden. Hertil kommer naturligvis den fremtidige opkrævning af afgiften, hvilket vil ske sammen med ejerafgiften. 

Udligningsafgiften og vejafgiften nedsættes fra 2025, mens dieselafgiften hæves
Ifølge et nyligt offentliggjort høringsudkast til det lovforslag, der skal udmønte en politisk aftale om en såkaldt Grøn Fond, vil udligningsafgiften, der både betales for personbiler, varebiler, lastbiler, busser samt for visse entreprenørmaskiner, blive nedsat med 30 % for årene 2025 og 2026 og med 21 % for 2027 og efterfølgende år. 

Også vejafgiften, der fra næste år skal betales for lastbiler med en totalvægt på over 12 ton, bliver nedsat. Altså inden afgiften overhovedet er trådt i kraft. Der er tale om en midlertidig nedsættelse for en fireårig periode med gennemsnitligt 19 % i årene 2025-27 og med 12 % i gennemsnit i 2028.

Begge nedsættelse sker til hel eller delvis udligning af en stigning i afgiften på diesel på 52 øre eksklusive moms fra næste år. 

Vindere og tabere
Ifølge lovudkastet vil ændringerne samlet set være provenuneutrale for årene 2025-2030, men virkningen er fordelt således, at staten i de første to år står til et provenutab på i alt 450 mio. kr., men i de efterfølgende år til en tilsvarende gevinst.  

For de enkelte biler og bilejere, er virkningen af ændringerne i de fleste tilfælde nok relativt beskeden. Det er volumen, der skaber effekten.

•    En privat indehaver af en dieselbil, hvoraf der i år betales en udligningsafgift på 2.840 kr., kan se frem til en gevinst på 200 kr. om året, hvis bilen kører 20.000 km om året og gennemsnitligt 20 km på literen.

•    En momsregistreret virksomhed med en kassevogn, hvoraf der i år betales udligningsafgift med 3.380 kr., og som i gennemsnit kører 14 km på en liter diesel og kører 50.000 km om året, kan se frem til en årlig besparelse på lige over 800 kr. 

•    Både for person og for varebiler afhænger effekten primært af, hvor mange kilometer der køres om året. Ifølge beregninger fra FDM ligger knækket ved 22.000 km for personbiler.

•    Vognmændene (og deres kunder) er trods stigningen i dieselafgiften nok tilfredse med omlægningen, fordi indfasningen af vejafgiften nu sker langsomme end oprindelig aftalt, om end effekten vil variere efter bilernes størrelse og antallet af kilometer på landevejene. 
 

Ovenstående artikel er hentet fra Depechen, der er vores elektroniske nyhedsbrev om skat, moms og regnskab. Depechen udsendes hver anden onsdag og er ganske gratis.