Vi ser et stigende antal sager, hvor Skattestyrelsen udtager virksomheder til momskontrol, fordi deres indberetning til EU-salgslisten ikke kan afstemmes til de beløb, der indberettes i rubrik B på momsangivelsen. |
Den særlige listeindberetning er et kontrolsystem, som skattemyndighederne bruger til sikring af en korrekt momsmæssig behandling af de varer og ydelser, der handles indenfor EU, og som er et supplement til virksomhedernes pligt til at verificere gyldigheden af deres EU-kunders momsnummer. I efteråret 2020 sendte Skattestyrelsen brev til omkring 10.000 virksomheder og gjorde dem ikke bare opmærksom på de nye regler, men bad dem tillige om at indberette deres EU-salg til EU-salgslisten med tilbagevirkende kraft til årets begyndelse, i det omfang en sådan indberetning ikke allerede var sket. Kontrol fra Skattestyrelsen Brevet til virksomhederne fra 2020 er i år fulgt op af et landsdækkende kontrolprojekt, hvor Skattestyrelsen henvender sig til virksomheder i tilfælde, hvor deres indberetning til EU-salgslisten ikke stemmer overens med, hvad der er indberettet i rubrik B på momsangivelsen. Virksomhederne anmodes i sådanne tilfælde typisk om at redegøre for forskellen med tilbagevirkende kraft til den 1. januar 2020. Styrelsens kontrol omfatter dog ikke kun salg af varer og ydelser til kunder i andre EU-lande, men også køb af varer og ydelser hos virksomheder i andre EU-lande. Også her skal virksomheden forklare sig, hvis dens indberetninger i rubrik A på momsangivelsen ikke stemmer overens med de beløb, som virksomheder i andre EU-lande har angivet som salg til den pågældende virksomhed. Konsekvenser af momskontrol Hvis en virksomhed ikke kan forklare en difference mellem, hvad der er indberettet i rubrik B på momsangivelsen og til EU-salgslisten, kan det ultimativt betyde, at virksomheden skal betale dansk moms af salget og derfor risikerer at modtage en opkrævning på 25 % af fakturabeløbet. Ofte er det dog muligt at undgå et sådant momskrav, fordi der findes en fornuftig forklaring på differencen, men det kan være en tung administrativ byrde at finde denne - herunder at dokumentere, at solgte varer rent faktisk er transporteret ud af Danmark. Især når det skal ske flere år tilbage i tid og måske omfatter mange salg. En opgave der i sig selv kan være en sanktion, og som ingen virksomheder ønsker sig at blive pålagt oven i en i forvejen travl hverdag. Mulige forklaringer på differencer |
Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få alle BDO nyheder og indsigter i din indbakke
Please fill out the following form to access the download.