Kommende afgiftssatser i 2025

Fra nytår ændres de danske afgifter på fossile brændsler (naturgas, olie, kul, affaldsvarme mv.) markant som led i den Grønne Skattereform. 

Den Grønne Skattereform blev sat i værk i 2020 og er nu udmøntet i flere vedtagne lovforslag inklusiv en helt ny lov. Det betyder større ændringer for mange virksomheder både inden for og uden for CO2-kvotesektoren, nye afgiftssatser, helt nye afgifter samt indførelsen af et helt nyt kvotesystem – ETS2, som bliver et supplement til den allerede eksisterende CO2-kvoteregulering ETS1.

Ændringerne medfører, at en stor del af afgifterne på fossile brændsler omlægges fra energiafgift til CO2-afgift, som fremgår af satserne neden for.


Nye satser

Energiafgift

Energiart Enhed 2024 2025
Naturgas Kr./Nm3 2,726 1,369
Olie Kr./l 2,469 1,241
Kul Kr./GJ 68,8 34,6
Elektricitet Kr./kWh 0,761 0,72
 

CO2-afgift

Energiart Enhed 2024 2025
Naturgas Kr/Nm3 0,442 1,922
Olie Kr./l 0,519 2,261
Kul Kr./GJ 18,5 80,9
Metan-afgift* Kr./Nm3 0,076 0,329
Emissionsafgift** Kr./ton Co2 - 75
*Metan-afgift for naturgas i motorer
**Det er kun kvoteomfattede virksomheder der bliver omfattet af emissionsafgiften
 

Godtgørelse ikke-kvoteregulerede produktionsenheder

Som reglerne er i dag, kan fjernvarmeværker ikke få godtgjort energiafgiften på brændsler, der medgår i fjernvarmeproduktionen, dog med undtagelse af eventuel brug af elpatronordningen. De regler fortsættes. 

Ligeledes fortsætter reglerne om CO2-afgift, hvor der ikke sker godtgørelse af CO2-afgift for ikke-kvoteregulerede produktionsenheder. Denne CO2-afgiftsforhøjelse kommer således til at spille en afgørende rolle for, hvornår det kan betale sig at producere elektricitet i ikke-kvoteomfattede produktionsenheder. 

I forhold til energiforbrug til procesformål, herunder stilstandsvarme mv., vil den forhøjede CO2-afgift være delvis godtgørelsesberettiget i en indfasningsperiode fra 2025 til og med 2029. 

Og endelig vil der som noget nyt fra 2025 være mulighed for CO2-afgiftsgodtgørelse når CO2’en lagres.


Godtgørelse kvoteregulerede produktionsenheder

For kvoteomfattede produktionsenheder vil CO2-afgiften på brændsler til varmeproduktion blive omfattet af muligheden for delvis godtgørelse, som i 2025 starter på 10 % og blive indfaset til at ende på 50 % i 2030. 

Samtidigt vil kvoteomfattet varmeproduktion blive pålagt en ny afgift i form af emissionsafgift, som er en afgift på den faktiske udledning af CO2. Denne afgift vil blive indfaset i perioden 2025 til 2030. Således skal kvoteregulerede produktionsenheder registreres for denne nye afgift pr. 1. januar 2025.

Energiforbrug til procesformål, herunder stilstandsvarme mv., vil fortsat være omfattet af 100 % godtgørelse i kvoteregulerede virksomheder. Dog vil der for denne varme skulle afregnes en procesafgift svarende til EU’s minimumsafgift. Videre skal der afregnes emissionsafgift af energiforbrug til procesformål samt elproduktion, som ligeledes indfases i perioden 2025 til 2030.

Og endelig vil der også inden for de kvoteregulerede produktionsenheder være mulighed for emissionsafgiftsfritagelse ved lagring af CO2’en. 
 

ETS2

ETS2 er den nye CO2-kvoteregulering, der reguleres af brændstofoperatørerne og virksomheder, der har pligt til at afregne afgifterne på de fossile brændsler (fx forbrugsregistrerede virksomheder). ETS2-reguleringen omfatter som udgangspunkt de fossile brændsler, der ikke er omfattet af ETS1-reguleringen. 

ETS2 træder i kraft den 1. januar 2025 med overvågning, rapportering mv., og fra 2027 kommer der en egentlig kvotebetaling, som det kendes i dag indenfor ETS1. ETS2-kvotereguleringen indeholder dog en række fritagelser. Varmeværker vil som udgangspunkt ikke være direkte omfattet af det nye ETS2, men vil blive omfattet og mærke omkostningerne indirekte, da brændselsleverandøren vil fakturere brændsler med ETS2 omkostningen. Videre kan der blive regulering i forhold til varmekunder, der er fritaget for ETS2, herunder fx virksomheder med aktiviteter indenfor de primære erhverv, som fx landbrug, gartnerier mv.