Koncept for stærke forretningsmodeller og ny finansieringsparathed i turismebranchen

– for attraktioner, hoteller og campingpladser

Dansk Kyst & Naturturisme har i samarbejde med rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO i efteråret 2023 og foråret 2024 gennemført et testforløb for 10 turismevirksomheder under konceptet ‘Stærke forretningsmodeller og ny finansieringsparathed’.

På baggrund af det gennemførte testforløb, har BDO udarbejdet en konceptbeskrivelse og vejledning for brug. Konceptet kan gennemføres stand-alone hos turismevirksomheder inden for attraktioner, hotel og camping. Men konceptet er skalerbart og kan med fornødne simple tilpasninger gennemføres i grupper.
Operationelt formål

Operationelt formål

Projektets mål er at udvikle et 360-graders værktøj til turismevirksomhederne. Et værktøj, der analyserer forretningsgrundlaget og skaber en strategi for optimering og professionalisering, så virksomheder kan forbedre deres resultater og få bedre lånevilkår. Værktøjet skal være let at forstå og bruge for maksimal værdi. Mange turismevirksomheder har uudnyttet kapacitet, men volumen og flere gæster er ikke altid løsningen; færre gæster med højere betaling kan også øge rentabiliteten. Tanken er, at en ekstern konsulent via de beskrevne modeller og metoder hjælper med at analysere virksomheden samt sætte en retning og udarbejde en plan.


HERO-cirklen – Konceptets 360-graders omdrejningspunkt

HERO-cirklen består af tre faser:

  • Planlægning, indsigter og igangsætning.
  • Skabe robusthed ved brug af værktøjer.
  • Færdigt materiale og opfølgning.


HERO-cirklen illustrerer det årshjul, som virksomhederne skal gennemgå hvert år med det formål altid at have den fornødne:

  • Egen indsigt.
  • Selverkendelse.
  • Viden om egen vision, ønsker og mål.
  • Brug af relevante værktøjer, skemaer, årshjul og oversigter.
  • Opdaterede forretningsplaner med tilhørende økonomisk viden.
  • Viden og relevante målepunkter, KPI’er mv. til styring af den daglige drift.


Konceptet er opbygget omkring gennemførsel af hver af faserne på en visuel struktureret og let gennemførlig vis med udgangspunkt i hver af faserne i Turismehuset.







Turismehuset

Turismehuset – Konceptets strategiske referenceramme

Husets formål er at vise sammenhængen i en turismevirksomhed – hvor det er vigtigt at forstå, at husets forskellige elementer er afhængige af hinanden for at skabe vækst. Vi kalder Turismehuset for konceptets strategiske referenceramme, fordi det viste sig i testforløbet, at alle deltagende virksomheder købte ind på husets opbygning, og huset blev en fælles referenceramme for forståelse af en turismevirksomheds opbygning og indre liv.


Kontakt

Ovenfor har vi ganske kort beskrevet konceptets hovedelementer.

Herunder kan du dykke ned i det fulde koncept – samt hente det uddybende bilagshæfte.