Sagsgennemgang

Sagsgennemgang

I dag oplever et stigende antal børn og unge udfordringer med trivsel og tilhør. Tendensen har længe været tydelig på skoleområdet, men også dagtilbudsområdet udfordres nu i stigende grad. Mange kommuner oplever bl.a. en stigning i antallet af underretninger, flere børn og unge som oplever skolevægring og en faldende inklusionsgrad. Samtidig oplever en stor del af de fagprofessionelle på landets skoler og dagtilbud at have manglende eller utilstrækkelige kompetencer til at kunne løfte opgaven med børnene og de unge. Udfordringerne kan imødekommes ved et ’ude fra og ind’ blik på kommunernes praksis.

Et sådan ’ude fra og ind’ blik kan blandt opnås gennem sagsgennemgang. Sagsgennemgang er et godt værktøj til at tjekke sin egen sagsbehandlingspraksis efter i sømmene og kan være særligt givende på skole- og dagtilbudsområdet, som er områder præget af stor kompleksitet.

En sagsgennemgang kan have forskelligt fokus. Ofte vil en sagsgennemgang dog kredse omkring områder såsom: forebyggelse, tidlig opsporing, konkrete pædagogiske indsatser, tværfagligt samarbejde, progression, udarbejdelse af handleplaner, inddragelse af børn og forældre samt rettidig opfølgning. Med en sagsgennemgang opnås indsigt i nuværende serviceniveau, ligesom det gør jer klogere på, hvor I med fordel kan sætte ind fremover, for at sikre en endnu bedre proces og kvalitet for jeres børn og unge. Kort sagt opnår I indblik i hvad der fungerer og ikke fungerer i jeres sagsbehandlingspraksis.


Læs mere her: 

Virksomme greb i arbejdet med at skabe øget trivsel hos børn og unge
Flere og flere børn mistrives i dagtilbud