Kortlægning og analyse af jeres kommunale specialundervisningstilbud
Flere børn og unge er i mistrivsel, og andelen med behov for et specialundervisningstilbud er stigende. Det betyder at kommunernes tilbud skal kunne rumme og tilgodese en bredere målgruppe af børn og unge, og det lægger et øget udgiftspres på både special- og almenundervisningsområdet.
Analyser på det specialiserede undervisningsområde kan se ud på mange måder, men bør som udgangspunkt altid inkludere følgende to elementer:
Når vi kigger på kommunens specialundervisningstilbud, kortlægger vi tilbuddenes nuværende budgettildeling og elevpriser, og afdækker elevgrundlaget.
I afdækningen af visitationspraksis kommer vi til at tale om, hvordan en visitationsproces foregår fra første færd, når de første tegn på mistrivsel opstår, og indtil barnet eller den unge er visiteret til et specialtilbud. Det gør vi ved at kortlægge visitationsudvalgets proces og bemanding, udarbejde målgruppebeskrivelser for kommunens tilbud, gennemgå udvalgte visitationssager og observere et eller flere af kommunens specialundervisningstilbud.
Analyser på det specialiserede undervisningsområde kan se ud på mange måder, men bør som udgangspunkt altid inkludere følgende to elementer:
- En kortlægning af kommunens specialundervisningstilbud, herunder økonomiske forhold og elevgrundlag
- En kortlægning af visitationspraksis – fra første bekymring til visitationsbeslutning
Når vi kigger på kommunens specialundervisningstilbud, kortlægger vi tilbuddenes nuværende budgettildeling og elevpriser, og afdækker elevgrundlaget.
I afdækningen af visitationspraksis kommer vi til at tale om, hvordan en visitationsproces foregår fra første færd, når de første tegn på mistrivsel opstår, og indtil barnet eller den unge er visiteret til et specialtilbud. Det gør vi ved at kortlægge visitationsudvalgets proces og bemanding, udarbejde målgruppebeskrivelser for kommunens tilbud, gennemgå udvalgte visitationssager og observere et eller flere af kommunens specialundervisningstilbud.
Når vi laver analyser på specialundervisningsområdet, går vi altid til opgaven med ønsket om, at flest mulige elever skal være i eller så tæt på almenområdet som muligt, under hensyntagen til det enkelte barns behov.
Læs mere her:
Når budgettet til specialskoler skrider…
Kortlægning og analyse af jeres kommunale specialundervisningstilbud
Har vi de rigtige specialklasser og specialskoletilbud i vores kommune?