Inklusion i folkeskolen

Vi har hjulpet en kommune med at knække kurven og nedbringe segregeringen – her er, hvordan vi gjorde

Alle kommuner er engagerede i at finde løsninger, der kan fremme fællesskaber, trivsel og inklusion.

Hos BDO har vi hjulpet flere kommuner med at skabe positive forandringer ved at mindske segregering, styrke almenområdet og gøre inklusion til en grundlæggende opgave i folkeskolen, på lige fod med læring, trivsel og udvikling.

Vi har spurgt en af vores gode samarbejdspartnere, hvordan vi hjalp dem bedst, og hvor vi skabte den største forandring. Her er fire af de afgørende greb:
 
  • Sammensætning af visitationsudvalg. Det har været afgørende, hvem der sidder med i visitationsbeslutninger, samt hvilke faglige og økonomiske perspektiver de bringer i spil.
  • Støtte til skolerne: Vi har hjulpet skolerne med i at påtage sig et større ansvar for inkluderende fællesskaber. Blandt andet via audits, hvor skolerne hjælper hinanden på tværs til at se nye handlemuligheder i fastlåste situationer, samt ved en ændret forståelse for, hvad der skal være ”prøvet af” inden indstilling til visitation. Derudover styrket feedback og støtte, når visitationsudvalget vurderer, at støtten skal gives i regi af almenområdet.
  • Justering af inklusions- og incitamentsmodel: Modellen er blevet forenklet og mere retfærdig, og undtagelserne fra takstbetaling er blevet afskaffet, hvilket har haft en positiv indvirkning.
  • Forventningsafstemt samarbejde med PPR: Vi har arbejdet på at optimere anvendelsen af PPR-ressourcerne gennem en fælles dialog om, hvordan de bedst kan bruges, og hvad der kræves af begge parter for at flytte fokus fra udredning til konsultation. Derudover er indstillingsskemaer og udformning af PPV’er blevet ændret for at fremme nysgerrigheden på, hvordan man bedst muligt understøtter gode læringsmiljøer i eller tæt på almenområdet.

Som supplement til ovenstående arbejder vi desuden med:
 
  • Observationsbesøg på skolerne, hvor vi på baggrund af systematiske observationer i skolernes (og specialtilbuddenes) hverdag får indblik i kvaliteten af det arbejde og den pædagogiske praksis, der møder vores børn og unge i skolen, mellemformen, specialklassen eller på specialskolen.
  • Sagsgennemgange, hvor vi dykker ned i de konkrete visitationssager for at blive klogere på mønstrene i, hvad I lykkes og udfordres af i dagligdagen på skolerne.