Tildelingsmodeller

Styrket ressourceanvendelse

En effektiv tildelingsmodel sikrer både enkelhed og fuld gennemsigtighed, så det er klart, hvorfor en skole eller et dagtilbud modtager netop de midler, de gør. Samtidig skaber modellen et kvalificeret grundlag for dialog om, hvordan ressourcerne bedst kan anvendes til at styrke læring, trivsel og inklusion for alle børn.

Tildelingsmodeller

BDO har stor erfaring med at bygge tildelingsmodeller til skoler, SFO, dagtilbud, specialundervisningstilbud samt til dagplejen. Vi bygger modeller, som er gennemskuelige for såvel skole- og dagtilbudsledere, forvaltningen og politikerne, og som tydeliggør sammenhængen mellem budgettet, de bundne skal-opgaver og det decentrale prioriteringsrum. Den gode tildelingsmodel tydeliggør, hvordan lovgivning og det kommunalt besluttede serviceniveau bliver til økonomiske rammer for den enkelte enhed – skole, SFO eller dagtilbud.

I BDO kan vi hjælpe med at bygge tildelingsmodeller som:

  • Tydeliggør de økonomiske rammer indenfor hvilke en leder kan agere
  • Bygges i en inddragende proces, hvor både centrale og decentrale parter får indflydelse medejerskab
  • Bygger på virkelighedsnære forudsætninger, om alt fra åbningstider til undervisningstid og gennemsnitslønninger
  • Er lette at forstå og lette at forklare
  • Sikrer at det økonomiske og faglige ansvar følges ad

Undervejs i processen forholder vi os sammen med jer desuden til, om der skal være økonomiske incitamenter til inklusion, og hvilken eventuel rolle socioøkonomiske data skal spille i fordelingen af midler.

Vi anbefaler, at man udarbejder nye tildelingsmodeller hvert 3.-5. år for at sikre, at de tager højde for de nyeste regler og beslutninger og bygger på aktuelle forudsætninger.

Læs mere her: 

Fem kendetegn ved den gode tildelingsmodel